sdf

sdf

sdf

sdf

dfgdfg

dgdf

sdf

sdf

Het Mobiel Medisch Team

Regelmatig leest u op onze website dat de traumahelikopter is ingezet, of dat het Mobiel Medisch Team (MMT)ter plaatse is geweest. Maar wat is nou het MMT? En wat zijn de inzetcriteria? In dit artikel zullen wij het een ander ander toelichten.

Doel

Bij een ongeval komt in principe een ambulance om de eerste spoedeisende hulp te verlenen en het slachtoffer naar het ziekenhuis te vervoeren. Soms is het nodig dat het ziekenhuis naar het slachtoffer komt. Hierbij valt te denken aan grootschalige of ernstige ongevallen, waarbij direct specialistische zorg ter plaatse nodig is. In dat geval wordt het Mobiel Medisch Team ingezet. Het MMT is in de dagsituatie binnen 2 minuten na een melding onderweg naar de incidentlocatie. Het MMT wordt opgeroepen via de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).

Het team

Het Mobiel Medisch Team (MMT) bestaat uit een gespecialiseerd arts (traumachirurg of anesthesioloog), een gespecialiseerd verpleegkundige (Spoedeisende Hulp (SEH) of ambulancezorg) en een piloot.

De piloot is verantwoordelijk voor het vervoer per helikopter van de arts en de verpleegkundige naar de plaats waar de inzet van het MMT is vereist. Eenmaal op locatie zal de piloot de helikopter bewaken, of kan de piloot de arts en verpleegkundige op de incidentlocatie assisteren. De politie zal dan de bewaking van de helikopter overnemen.

De verpleegkundige heeft uitgebreide ervaring op de SEH of ambulance. Hij of zij heeft voor inzetten bij het MMT specialistische opleidingen gevolgd en een opleiding in luchtvaartcommunicatie en ‑navigatie. Tijdens de vlucht treedt de verpleegkundige op als navigator. Voor het grootste deel wordt er tijdens de vlucht genavigeerd op zicht. Op de plaats incident assisteert de verpleegkundige de arts van het MMT.

De arts, een anesthesioloog of chirurg, is specifiek opgeleid voor spoedeisende geneeskunde op de locatie van het incident. Hij of zij kan ter plekke direct ingrijpen en de vitale functies van het slachtoffer stabiliseren. De arts is bevoegd om op locatie (kleine) chirurgische ingrepen te verrichten, als hij dit noodzakelijk acht. De MMT-arts heeft geen vliegtechnische taken maar verzorgt wel de communicatie met de meldkamer.

Vervoersmiddel

Voor vervoor van het MMT beschikt het team over twee vervoersmiddelen: De helikopter van het type EC-135 en het voertuig, een Volvo XC90. Het grote voordeel van de helikopter is dat in dezelfde tijd een veel groter gebied bereikt kan worden (met ± 260 km/uur) dan met grond-gebonden vervoer mogelijk is. Daarnaast heeft de helikopter geen last van verkeersbelemmering op de weg, zoals files. Daarnaast kan het team landen op moeilijk bereikbare plaatsen. Het MMT-voertuig gebruikt men als de helikopter door slechte weersomstandigheden of vanwege technische problemen niet inzetbaar is. Daarnaast kan er gekozen worden voor het voertuig als het team daarmee sneller ter plaatse is, bijvoorbeeld bij een incident vlakbij de basis.

Het voertuig, de Volvo XC90:


De helikopter van het type EC-135:

  • DSCF8154
  • IMG_0534
  • IMG_0536

Inzetcriteria

Niet elke ambulanceinzet betekend dat er een traumateam wordt ingezet. Voor inzet van het MMT gelden specifieke criteria, de zogenaamde primaire en secundaire criteria.

Bij een primaire inzet wordt er door de meldkamer op de voorhand ingeschat dat de inzet van een MMT mogelijk noodzakelijk is. Bij een secundaire inzet acht de verpleegkundige van de ambulance de inzet van het Mobiel Medisch Team alsnog noodzakelijk.

Primaire Criteria

  • grootschalige ongevallen

  • trein- of vliegtuigongevallen (inclusief aanrijding door trein)

  • ongeval met meer dan een slachtoffer waarvan 1 overleden

    uit voertuig geslingerd

  • aanrijding voetganger/fietser/motor met meer dan 30 km/uur

  • ongeval waarbij slachtoffer is overreden (kinderen!) door auto

  • ongeval met beknelling (verkeer/bedrijf)

  • val van hoogte (> 5 mtr)

  • verdrinking (incl. onder het ijs geraakt)

  • bedelving incl. hoofd en/of borst

  • ontploffing

  • ongeval met elektriciteit of blikseminslag

  • ongeval met blootstelling aan giftige stoffen

  • brand met rookvergiftiging/inhalatietrauma

  • ernstige brandwonden > 15% of 10% in combinatie met andere letsels

  • acuut bedreigde ademweg (hoofd/halstrauma, oedeem,opzwelling (allergie), corpus alienum (vreemd voorwerp in lichaamsdeel))

  • traumatische dwarslaesie

  • thoraxtrauma met respiratoire insufficiëntie

  • penetrerend letsel schedel, thorax of abdomen (buik) (oa schot/steekwonden)

  • open fracturen/crushletsel van bekken, bovenbeen of wervelkolom

  • traumatische amputatie (gedeelte) arm of been

  • niet te stelpen bloedingen met (dreigende) shock

  • auto te water

Inzet van een MMT, de arts haast zich naar de incidentlocatie

Secundaire Criteria

Wanneer het ambulancepersoneel ingreep van een arts ter plaatse noodzakelijk acht, wanneer zij zelf de patiënt wegens uiteenlopende letsels (bijvoorbeeld bij niet te stelpen bloedingen), niet stabiel kunnen krijgen en zo niet kunnen vervoeren, kunnen zij het MMT oproepen. Dit heet een secundaire inzet.

Waarom een helikopter?

  • Het eerste uur nadat iemand slachtoffer is geworden, noemt met het “Golden Hour”. Kan men in dit eerste uur de juiste handelingen uitvoeren, dan kan dat van levensbelang zijn voor het slachtoffer. Ook kunnen de gevolgen van het incident minder groot zijn voor het slachtoffer in zijn verdere leven, als het Golden Hour benut is.

  • Het Heli-MMT doet vaak veel meer ervaring op, dan de grondgebonden MMT’s. Deze praktijkervaring is altijd nuttig voor latere inzetten.

  • Het Heli-MMT kan ook een veel groter gebied dekking geven, ze vliegen met meer dan 250 km/h naar het incident. Hierdoor kunnen ze met 4 Heli-MMT’s in Nederland en 3 Heli-MMT’s uit België en Duitsland, landelijke dekking geven. Andersom wordt de Lifeliner 3 ook bijvoorbeeld ingezet in Duitsland.

Nachtvliegen

Na een proef van het UMC St. Radboud van een jaar door het team van de LifeLiner3 mogen sinds een paar jaar de traumahelikopter ook s'nachts vliegen. Dit houdt in dat er in Nederland 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen in het jaar 4 traumahelikopter oproepbaar zijn om acute zorg op de incidentlocatie te leveren. Wanneer er een inzet is in het donker, maakt men gebruik van speciale nachtzichtapparatuur (Night Vision Goggles). Deze apparatuur wordt op de helmen gemonteerd en versterkt het aanwezige licht in de nacht. ’s Nachts wordt de vlieghoogte aangepast aan de donkersituatie en wordt alleen buiten de bebouwde kom geland. Hierbij kan het nodig zijn dat het team door de politie wordt opgehaald en naar de locatie van het incident wordt gebracht.

©2017 - Desigend, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services